Fra kulturkamp til kulturdrømme

Fra kulturkamp til kulturdrømme

— en slags ekspedition mod formuleringen af ‘Den Danske Drøm’ for det 21. århundrede.

| Introduktion | Læserbrevet som kickstartede Den-Danske-Drøm-jagten | Print de første 35 sider |

Nordiske veje til vækst?

LogbogsnoterOprettet af Mik Aidt lør, maj 12, 2012 16:47
"De nordiske lande har nogle helt særlige styrkepositioner inden for den kreative industri, som vi bør værne om og udvikle. Foruden arbejdspladser og eksport til resten af verden markedsfører de kreative erhverv Norden som en kreativ og innovativ region at drive forretning i”.

Det fortæller kulturminister Uffe Elbæk om ‘Vækst, kreativitet og innovation i Norden’ – som er en ny casesamling med 18 business-cases fra de nordiske lande, der alle demonstrerer, hvordan nordiske kreative virksomheder – trods krise – viser imponerende vækstrater og samtidig smitter det øvrige erhvervsliv med kreativitet og innovation.

Jeg tænker: Er der noget om snakken? Eller er det varm luft og ballonoppustning? Har de nordiske lande nogle helt særlige styrkepositioner, sådan som kulturministeren siger det? – og kunne de i så fald blive til en del af den nye Danske Drøm og det nye 'manifest', vi skribler på?


Casesamlingen er produceret af CKO for Nordisk Ministeråds initiativ KreaNord og kan downloades her. Det er vidt forskellige virksomheder, der portrætteres: Nogle kommer fra produktions- og fremstillingsindustrien, andre fra de kreative erhverv - eksempelvis design, musik og computerspiludviklere. Fra globale mastodonter som modevirksomheden H&M eller fødevareproducenten Danish Crown til kulturvirksomheden Åmot Operagård eller animationsstudiet CAOZ. Fælles for dem alle er ifølge CKO, at kombinationen af kulturelle, kreative og forretningsmæssige kompetencer har været frugtbar: den har skabt vækst og udvikling.



Fill in only if you are not real





Følgende XHTML-tags er tilladt: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS og Javascript er ikke tilladt.