Fra kulturkamp til kulturdrømme

Fra kulturkamp til kulturdrømme

— en slags ekspedition mod formuleringen af ‘Den Danske Drøm’ for det 21. århundrede.

| Introduktion | Læserbrevet som kickstartede Den-Danske-Drøm-jagten | Print de første 35 sider |

Dansk Folkeparti: Ytringsfrihed, folkestyre og tolerance

Klip fra presse og netOprettet af Mik Aidt søn, december 04, 2011 16:33
Enhver, der bor i dette land, har sin fortælling om Danmark. Om hvad det er, borgerne i dette land står for. Om de særlige danske traditioner, landvindinger, problemer eller blinde pletter. Om den danske “folkesjæl” – eller mangel på samme.

Dansk Folkeparti gør meget ud af at markedsføre deres version af fortællingen om Danmark og folkesjælen på billboard-reklamer, i medierne og på nettet. De har erfaret, at på den måde opnås en slags ‘patent’ på de udtryk og de signaler, der anvendes. Når man vifter med det rød-hvide dannebrogsflag, er der for eksempel i dag mange, som føler, at de flager for Dansk Folkeparti. Partiet har sat sig tungt på dét symbol.

Igennem de seneste ti år har den tiendedel af befolkningen, som Dansk Folkeparti repræsenterer, haft større indflydelse på det billede, som det internationale samfund har dannet sig af Danmark, end det danske Udenrigsministerium og de 77 danske ambassader og 28 generalkonsulater tilsammen har været i stand til at skabe.

Den tiendedel af befolkningen, som har tilflytterbaggrund, og som har en noget anden fortælling om Danmark end Dansk Folkeparti, er ikke tilnærmelsesvist kommet til orde i det internationale samfund med sin version af fortællingen – blandt andet fordi den ikke har organiseret sig eller har et talerør i medierne.


‘I am Denmark’

Den 21. november 2011 blev en engelsksproget version af den valgvideo, som udkom tre uger før folketingsvalget i september 2011, lagt på YouTube.com.

Allerede dagen efter kunne den ses på dusinvis af internationale hjemmesider og blogs som jihadwatch.org, radicalislam.org, barenakedislam, islamversuseurope, europenews.dk, Hodjanernes blog, I Mitt Sverige, answeringmuslims.com og divine-ripples.

En Google-søgning giver angiveligt 16 millioner resultater i databasen, hvor altså nogen har skrevet ‘I am Denmark’ og hvoraf adskillige hundrede links henviser til den nye video. Såvidt Google er orienteret har ingen af de nationale medier endnu interesseret sig for den.

I videoen fremhæves Danmark som et land, der har kæmpet for ligestilling og ligeværd – og landets grundværdier beskrives som værende “ytringsfrihed, folkestyre og tolerance.” Hvilket mange danskere vil være enige om er tre helt rimelige bud. (De samme værdier indgår også på min liste over, hvad et ‘manifest’ for Den Danske Drøm kunne indeholde.)

Samtidig glorificeres og historieforvanskes vikingernes hærgen og plyndren langs Nordeuropas kyster for 1.000 år siden med en bemærkning om, at de var “mit folk”, der “sejlede ud for at udforske den store omverden.” At store dele af den danske befolkning har tyske, polske og skandinaviske aner, ja selv arabiske gener, hører ikke med i Dansk Folkepartis version af historiefortællingen.

Her begynder så den vanlige og ekskluderende del af fortællingen i forhold til, hvem “Danmark” og “den rigtige dansker” er – for udover at man for at kvalificere sig i “Jeg er Danmark”-kategorien forventes at have eller at kunne identificere sig med 1.000 årige rødder ned i dette kongeriges muld, fortæller videoen med sit udvalg af billeder sin egen historie om, hvilken religion, “den rigtige dansker” tilhører, hvordan “den rigtige dansker” ønsker at gå klædt i det offentlige rum og ønsker at beskytte – ikke at udvikle – den danske kultur. (“Will stand guard to protect my own culture”)


Hvem er Danmark?

Ved folketingsvalget i september var der cirka 440.000 borgere i Danmark, der satte deres kryds på stemmesedlen ud for Dansk Folkeparti. Med en engelsksproget video går denne gruppe af Danmarks indbyggere via YouTube nu ud i verden og taler på vegne af de resterende 5.140.000 mennesker, der bor i dette land, og understreger selvsikkert samtidig over for den måbende, udenlandske seer, at: “Jeg er Danmark”, underforstået “Vi er Danmark” – hvorefter de opruller, hvad dette mindretal mener, at “Danmark” står for – eller burde stå for.

I løbet af tre måneder blev den dansksprogede DF-valgvideo på YouTube set 18.000 gange, mens den engelsksprogede er blevet set næsten lige så mange gange på kun to uger. Når man søger på "Denmark" i YouTube.com, er det denne video, der kommer frem øverst på listen.

Videoens undertekst lyder: “Dansk Folkepartis mål er at opretholde Danmarks uafhængighed og frihed, så vi kan sikre demokrati og fortsætte med at udvikle vores vidunderlige land, som arbejdssomt er blevet bygget op igennem historien, der går langt tilbage.” (“Danish People's Party's goal is to maintain Denmark's independence and freedom, so we can ensure democracy and further develop our wonderful country which was laboriously built up throughout our long history.”)


Her er min kommentar

Danmark – hvor er du? Danmarks regering – hvor er I?
Skulle vi ikke lige se at få sat flere “Vi-er-Danmark”-videoer i produktion og ud på youtube?

Dansk Folkepartis fortælling er en del af fortællingen, men det internationale samfund savner i den grad at høre andres versioner af den.

Når man søger på "Denmark" i YouTube.com, er det Visit Denmarks turistferie-reklamevideo, der kommer frem som nummer 2 på listen. Den sælger muligvis turistrejser, men den fortæller ikke meget om, hvad det er, Danmarks forskellige grupperinger står for.

Måske vi med denne blog som omdrejningspunkt eller udgangspunkt bare SELV skulle gå ind i videoproduktion? Løfte bloggen ud i youtube's univers, så at sige.

Hvis du er med på ideen og har lyst til at give et nap med i forhold til fundraising og produktion, så lad høre fra dig.


'Jeg er Danmark' valgfilmen fra Dansk Folkeparti

‘I am Denmark’ – den 21. november 2011:
www.youtube.com/watch?v=BlA9Tj2yGb4


‘Jeg er Danmark’ – den 7. september 2011:
www.youtube.com/watch?v=MmMnnazW7dM



Andre videoer om Danmark

Når man søger på "Denmark" i YouTube.com, er det Visit Denmarks turistferie-reklamevideo, der kommer frem som nummer 2 på listen:
www.youtube.com/watch?v=8rORVetg7NU

“Letting your hair down...”


Den danske turistbrances fællesorganisation Visit Danmark har samlet en række videofortællinger om hvad Danmark har at byde på her:
considerdenmark.dk


Visit Danmarks fortælling om København:
video.visitdenmark.com/video/1237834/copenhagen

Shopping, Tivoli, restauranter, cykling...


- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -



I am Denmark - transkription af teksten

“I am Denmark. My core values are freedom of speech, democracy and tolerance. (...)
I am Denmark. But...
I am a country that will challenge cultures that want to change what I have been fighting for.
I will not back down in the face of violence and terror.
I will not be forced to accept medieval traditions.
I am a country that has the courage to say STOP.
I am a country that will stand guard to protect my own culture.
Because I am Denmark.”