Fra kulturkamp til kulturdrømme

Fra kulturkamp til kulturdrømme

— en slags ekspedition mod formuleringen af ‘Den Danske Drøm’ for det 21. århundrede.

| Introduktion | Læserbrevet som kickstartede Den-Danske-Drøm-jagten | Print de første 35 sider |

Nation branding værdier

Klip fra presse og netOprettet af Mik Aidt lør, december 03, 2011 13:23
Klavs Holm er en mand, der er overbevist om, at danskerne kan noget særligt – og at vi skal blive bedre til at vise verden, hvad det er, vi står for og hvad vi kan.


Klavs Holm er Public Diplomacy-ambassadør i Udenrigsministeriet og fredag den 2. december 2011 havde TV2News’ Kulturudsendelse inviteret ham i tv-studiet, fordi han er den, som har sørget for, at Udenrigsministeriet støttede det internationale magasin Monocle med 700.000 kroner i forbindelse med en udgivelsen af et særtillæg om Danmark.

I den forbindelse kom han ind på, hvad han oplever er nogle af de værdier, som Danmark kan gå ud i verden med og markedsføre sig positivt på – vores såkaldte ‘nation branding værdier’.

Han fortalte blandt andet om Danmark, at “Vi ved, at Danmark er et rigtigt godt produkt. Der er faktisk ikke så mange, der kender Danmark, som vi selv gerne tror. Men NÅR de så læser om Danmark, og hører om Danmark, så synes de det er ret godt. Og hvis de tager til Danmark og oplever det selv, så synes de det er supercool.”

Ifølge Klavs Holm er de danske ‘nation branding’ værdier noget med den måde, danskerne arbejder med menneskerettigheder og en relativt høj udviklingsbistand, vores klimadagsorden, det danske design og vores måde at behandle hinanden på – det danske velfærdssystem.


Som Public Diplomacy-ambassadør er Klavs Holm begejstret for den effekt, som som sådan et særtillæg i Monocle kan have. Det kan medvirke til, som han siger, at “Når vi taler med de formelle kanaler, eller med alle de andre, [de civile aktører], så har de allesammen allerede et indtryk af, at... ‘Nå, nu kommer ham dér fra Danmark... Det er jo ham, der kommer fra et temmelig okay land. De kan en masse ting. De står for noget – rent politisk – med menneskerettigheder og udviklingsbistand,’ hvis vi tager dét, ‘og de står også for hele vores klimadagsorden og vores design og vores måde at behandle hinanden på, og vores welfare security system,’ og hvad man ellers bruger af nation branding værdier. Kort og godt: De har fået et forhåndsindtryk af Danmark, som er positivt. Det arbejder vi rigtigt meget på. Og vi ved, at sådan noget virker. Du kan sige det på en anden måde: Danmark er et rigtigt godt produkt. Hvis det havde været en vare... altså, sådan en vare bliver man jo nødt til at markedsføre. Det er dét vi gør [med Monocle-survey indstikket], blandt andet.”

Forfatteren Knud Romer blev i samme udsendelse bedt om at komme med sin vurdering af Monocle-særtillægget, og han var ligeledes begejstret for det. Knud Romer mener, at det har været alle de offentlige sponsorpenge værd: “Som havde det været den nye regeringsplan! Det har den vision, den optimisme og den fremdrift...”

Her er et lille klip fra udsendelsen.


Jeg må vist have fat i det nummer af Monocle! (De har ikke lagt det ud på Monocles hjemmeside.)